Teknik Menyimpan Wang

                       

Hampir semua orang bersetuju bahawa mereka perlu menyimpan sebahagian daripada pendapatan mereka. Tetapi ramai yang gagal untuk melakukannya. Mereka fikir bahawa kadar penyaraan hidup adalah terlalu tinggi, banyak bil yang perlu dijelaskan, terlalu banyak barangan yang perlu dibeli. Memang ada kebenarannya. Tetapi pada hakikatnya, walau siapa pun anda atau sebanyak mana sekali pun pendapatan, anda masih boleh menabung. Kemudian barulah anda boleh memutuskan sebanyak mana anda boleh ketepikan daripada pendapatan anda.

  “huhuhu mana tak nyer..bayar hutang kereta..rumah..ngasuh anak lagi..duit pampers anak segala perbelanjaan isi rumah…hari ni dapatgaji..kaya jap..esok dapat gaji..sengkek balik..camner nak menyimpan???”

Ramai yang mempercayai bahawa sekiranya mereka tidak dapat menyimpan dengan banyak, maka mereka tidak perlu menyimpan. Mereka terlepas pandang fakta bahawa sekecil mana sekalipun jumlah yang disimpan dengan tetap, akan bertambah dalam jangka masa yang panjang.

                                                   

Seandainya anda menyimpan hanya lima peratus daripada pendapatan anda, maka jumlah yang tersimpan adalah sama dengan jumlah gaji penuh setahun dalam masa kurang daripada 20 tahun (malah beberapa tahun lebih kurang jika diambil kira jumlah faedah yang terkumpul dalam akaun simpanan anda). Ia kelihatan seperti suatu masa yang panjang, tetapi harus diingat bahawa kita memperkatakan tentang pendapatan penuh setahun! Oleh itu berapakah pula masa yang dikurangkan sekiranya anda menabung RM1,000 atau RM500?

Sebagai perbandingan, apakah yang anda boleh tunjukkan bagi wang yang anda tidak simpan itu? Cuba renungkan pada beberapa tahun kebelakangan dan tanya diri anda sendiri, apakah kerugian yang anda alami sewaktu menyimpan lima atau sepuluh peratus daripada pendapatan anda itu. Adakah ia terlalu ketara atau adakah ia menguntungkan? Adakah ia mendatangkan kepuasan sepertimana yang anda rasai sewaktu mengetahui jumlah wang yang terkumpul sehingga kini? Sudah tentu tidak.

Untuk menghilangkan tabiat berbelanja boros memerlukan kekuatan diri. Tetapi apabila jumlah simpanan anda bertambah, sedikit demi sedikit, ia akan menjadi lebih mudah. Malah, ia akhirnya menjadi suatu kenikmatan. Dan, sementara jumlah simpanan anda kian bertambah, anda juga akan menerima kadar kaedah yang membantu menambahkan jumlah simpanan anda dengan lebih cepat.

Bukankah benar bahawa segala apa yang anda benar-benar mahukan boleh diperolehi daripada simpanan anda? Luangkan masa seketika dan senaraikan dalam fikiran anda barangan atau perkara-perkara yang bernilai dan sesuai untuk disimpan. Adakah masuk akal sekiranya anda impikan untuk mendapat ganjaran dari mana-mana, atau mewarisi harta, ataupun daripada sumber-sumber kekayaan sekelip mata? Sudah tentu tidak. Anda tahu apa yang anda harus lakukan – mulakan menabung.

FORMULA UNTUK MENYIMPAN WANG


haaa yang ni penting yer kawan kawan..amat-amat penting…formulanya mudah jer..

                 “BAYAR DIRI ANDA TERLEBIH DAHULU”

Sebelum anda membayar sewa kepada tuanpunya rumah atau peruncit atau sesiapa sahaja, pastikan anda BAYAR DIRI ANDA TERLEBIH DAHULU.

Teorinya cukup mudah. Jika anda cuba menyimpan daripada baki yang tinggal selepas membayar semua bil dan keperluan lain, anda tidak akan dapat menyimpan untuk diri anda. Jika sebaliknya, anda membayar diri anda terlebih dahulu, anda akan menjadi sedikit kaya setiap bulan, dan anda masih boleh menjelaskan pembayaran bagi segala keperluan yang mustahak daripada baki pendapatan anda (walaupun anda perlu lebih teliti mentadbirkan kewangan anda).

“Maknanya..bila dapat gaji..ambik siap-siap 5% ker 10% ker dari gaji kita untuk simpan..ikut kemampuan la..kalau takut tak tersimpan..baik buat potongan kat gaji..contohnya potongan untuk tabung haji ker..ni kalau jenis yang susah nak menyimpan la…”

Jika anda tidak percaya ianya boleh dilakukan, pertimbangkanlah perkara berikut. Andaikan bahawa pihak kerajaan menaikkan cukai pendapatan bagi semua orang sehingga sepuluh peratus. Tiada siapa pun menyukainya, tetapi semua orang akan mendapati pendapatan mereka dikurangkan mengikut kadar potongan cukai yang baru itu. Selepas beberapa waktu penyesuaian, anda boleh menyelaraskan perbelanjaan anda mengikut jumlah pendapatan anda yang sedikit berkurangan itu. Anda terpaksa melakukannya kerana kemampuan anda sudah berkurangan.

Begitu juga dengan membayar diri anda terlebih dahulu. Formulanya sama. Jika anda mengetepikan sejumlah wang untuk akaun simpanan sebelum sesen pun dibelanjakan, bermakna anda membuat ‘pemotongan pendapatan’ anda sendiri. Akhirnya anda akan menyesuaikan penyaraan diri anda mengikut jumlah yang boleh dibelanjakan. Cubalah dengan sepuluh peratus daripada pendapatan anda – atau dengan hanya lima peratus. Anda akan terperanjat apabila mengethui bahawa menyimpan wang tidak akan menurunkan taraf hidup anda. Malah secara keseluruhan, ia akan mempertingkatkan kehidupan. Anda tidak akan jatuh miskin dengan menyimpan wang.


CARA-CARA UNTUK MEMULAKAN AKAUN SIMPANAN

Di sini ada beberapa idea yang boleh membantu anda menabung. Cara-cara ini telah berkesan untuk semua orang.

“saya pun sebenarnya dah lama mengaplikasikan teknik ni..memang berkesan..”

1. Daripada pertukaran wang anda seharian, simpanlah syiling-syiling pada kadar tertentu, seperti syiling sepuluh sen, syiling dua puluh sen, atau syiling lima puluh sen. Letakkan syiling-syiling tersebut ke dalam tabung. Anda tidak rasa kehilangannya, malah anda akan terperanjat apabila melihat begitu cepatnya ia bertambah.

                  

2. Daripada hanya menyimpan syiling-syiling mengikut kadar tertentu, lebih baik anda menyimpan semua syiling pertukaran wang anda setiap hari.

“hari tu dah tukar syiling yang saya simpan..nak tahu ada berapa?RM210.00..cam tak caya jer..bila suruh adik dan mama teka duit dalam tin ni ada berapa..semua kata tak sampai seratus punyalah..sekali gi tukar..ambik kau..RM210.00 leh beli macam-macam..camner saya simpan? sebelum keluar rumah..semua duit syiling dalam beg duit saya keluarkan dan letak dalam tabung..sbb syiling memberatkan beg duit saya..gi kedai..walau ada syiling..saya tetap bagi duit kertas..sbb akan dapat syiling..so saya leh menabung lagi..nnnn yang paling best..masa husband tidur dengan seluar jeans dia..akan berteraburla syiling dari poket seluar..dengan slumber jer saya amabik masuk syiling..hehehe..try la..anda mesti boleh jadikan ia tabi’at..”

3. Selepas anda membayar ansuran terakhir kereta anda ataupun pinjaman-pinjaman yang lain, tambahkan jumlah yang sama ke dalam akaun simpanan anda setiap bulan yang mendatang. Anda sudah pun mempunyai tabiat mengetepikan jumlah tersebut setiap bulan, oleh itu teruskanlah dengan membuat pembayaran pada diri anda sendiri.

“yang ni pun lebih kurang la..dah habis bayar duit kereta ke rumah ker..dan rasa tak perlu nak tukar kereta lain..duit kereta tu kita masuk dalam bank..contoh..duit kereta sebelum ni bayar RM700 sebulan..dah habis bayar..jgn enjoy duit tu..masuk dalam bank..anggap macam kita still byr duit kereta..”

4. Jika anda mendapat pulangan cukai pendapatan, masukkanlah ia ke dalam akaun simpanan.

5. Jika anda menerima bonus, gunakanlah ia untuk membuka akaun simpanan atau untuk membesarkan jumlah akaun yang sedia ada.

6. Simpanlah wang pendapatan kerja lebih masa anda daripada membelanjakannya.

7. Jika anda dinaikkan gaji, simpanlah ia. Sebelum ini pun anda sudah biasa tanpa wang tambahan tersebut.

“yang kat atas ni pulak contohnya..kan kerajaan dah up gaji 13%…so bila dapat tunggakan gaji dan jumlah kenaikan gaji tu jgn sentuh..terus masuk dalam akaun simpanan..contoh kita dapat kenaikan RM300 anggap kita ni tiada kenaikan dan masih di gaji yg lama..duit RM300 tu kita simpan..bijak..bijak..tapi kena buat2 tak tahu la gaji naik..huhuhu susahnya nak kawal nafsu bershopping ni….hati kena kental..jiwa kena kuat…so simpanan kita dah jadi RM300 (duit 13% kenaikan gaji tu) + RM 700 (duit kereta yg dah habis bayar) so..secara tak langsung kita dah menyimpan RM1000 sebulan..kalau tak buat camni..mimpi jer la nak menyimpan RM1000.00 sebulan..tul tak..””

8. Simpanlah ke dalam akaun simpanan anda segala wang yang diterima sempena hari jadi, sewaktu menyambut hari perayaan atau sambutan-sambutan tertentu.

9. Pastikan wang anda bekerja untuk anda. Carumkanlah wang-wang yang berlebihan secepat mungkin ke akaun simpanan.tiap tiap tahun dapat bonusnya..

                      

10. Amalkan program jangka-pendek ‘hidup sederhana’ dimana ketika itu anda menyimpan sebanyak mungkin. Jangan membeli sekiranya tidak perlu. Elak daripada pergi menonton, makan luar, atau perbelanjaan untuk segala bentuk hiburan.

ANDA TIDAK AKAN RUGI WALAU APA CARA SEKALI PUN

Menabung bukan sahaja membuat anda lebih kaya, malah anda juga akan mendapat ketenangan jiwa kerana kewangan anda kukuh. Anda akan lebih menghormati diri sendiri. Anda akan dapati bahawa corak kehidupan anda akan menjadi lebih teratur. Dan pastinya anda sedang menuju ke arah kejayaan kewangan.

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN KEJAYAAN KEWANGAN?

Kejayaan kewangan adalah mudah. Ia adalah keupayaan untuk mengumpul wang dan menerima pulangan daripada apa yang anda simpan. Apa yang anda belanjakan atau berapa banyak pendapatan anda bukannya penentu bagi kejayaan kewangan anda. Yang menentukannya ialah berapa banyak anda menyimpan!

                

“bestnya kalau ada duit sebanyak tu kat dalam bank..tapi tak mustahilkan??”

BAGAIMANAKAH ANDA MENCAPAI KEJAYAAN KEWANGAN?

Pertamanya, ambillah suatu inventori untuk mengenalpasti kedudukan kewangan anda. Berapakah pendapatan anda? Ke mana perginya wang anda? Berapa banyak hutang anda? Berapa banyak simpanan anda? Dengan cara ini sahaja anda boleh mengenalpasti kedudukan kewangan anda yang sebenar.

Kedua, buat satu matlamat. Tentukan jumlah wang yang anda mahu dan bila anda mahu mencapai matlamat tersebut. Misalnya, katakanlah anda mahu memilik RM5,000 disimpan dalam masa lima tahun. Tulis matlamat anda ini. Kini anda telah mempunyai objektif yang tertentu.

                            

Selepas anda mencipta matlamat itu, gunakan sebarang cara dalam penguasaan anda untuk mencapainya. Sambil anda beusaha ke arah matlamat itu, anda akan menerima perasaan keseronokan dan kepuasan di atas kerja yang anda lakukan. Anda akan mentadbir segala hal ehwal anda sendiri. Anda telah memiliki perasaan kebebasan yang tiada sesiapa pun boleh mengambilnya dari anda.

Kebanyakan orang berkata bahawa mereka mendapati sukar untuk menyimpan wang kerana terlalu banyak tempat di mana mereka terpaksa membelanjakannya. Jika mereka mahu, orang-orang seperti ini juga boleh menyimpan. Apa yang lebih penting ialah keinginan membara untuk beroleh kejayaan dengan kewangan anda. Anda perlu memutuskan untuk menyimpan lebih daripada membelanjakan.

UNTUK MENYIMPAN DENGAN LEBIH BAIK, ANDA JUGA PERLU BERBELANJA DENGAN BAIK

Orang yang telah mempelajari rahsia menabung selalunya juga mempelajari cara berbelanja dengan lebih baik. Mereka berusaha dengan pelan pentadbiran kewangan yang tetap, yang boleh mengawal segala perbelanjaan, yang juga membuat setiap ringgit bermatlamat. Jika idea-idea ini tidak boleh anda turuti – jika, selepas membayar diri anda terlebih dahulu, anda masih mempunyai hutang dan terpaksa pula meminjam sebanyak mana yang anda telah simpan – maka anda harus pergi kepada pelan dasar kewangan. Anda akan dapati bahawa anda mempunyai terlalu banyak pembocoran dalam belanjawan anda yang boleh ditampal supaya anda tidak lagi sekerap mungkin memerlukan wang simpanan anda.

IA BOLEH DILAKUKAN!

Orang lain telah melakukannya. Anda juga boleh berbuat demikian! Jika anda benar-benar berhasrat untuk berjaya dalam menabung, anda akan melakukannya.

Advertisements

Menjarakkan kehamilan dengan menyusukan anak….akhirnya ada gak teknik semulajadi selain dari pil dan suntikan…:)

 

Suami sibuk suruh tanya sana tanya sini tentang saya lewat datang haid..dia takut saya ada masalah kesihatan..puas dia ajak saya gi klinik…tapi saya buat derkk jer..sebab?sebab pernah staff cakap kalau menyusu badan kepada baby sepenuhnya..haid tak akan datang..tu yg cool..jer..tapi bila asyik didesak suami..yang cool jadi hot..hot n spicy lagi…huhuhu jadi rungsing..tp akhirnya haid saya dah tiba minggu lepas setelah 8 bulan kehamilan..tapi tak banyak…saya mencari artikel berkaitan situasi saya..dan apa yang saya temui amat menarik..rupa-rupanya apa yang selami ini saya praktikkan adalah salah satu cara menjarakkan kehamilan…hehehe masa lahirkan alya..doktor siap membebel suruh ambik pil atau suntikan…hehehe tak berani den..serah kepada Allah S.W.T..andai Allah ingin memberi rezeki..saya terima..tp buat masa ni tak larat nak mengejar si alya yg makin laju merangkak…huhuu

jom kita baca artikel yang saya jumpa tulisan dari Dr. Zuabidi Hj Ahmad…selamat beramal…cewahhh

Continue reading

Macamana nak latih penggunaan otak kanan…jom baca…”Shichida Methods”

Asalamualaikum..ingat lagi tak post otak kiri dan otak kanan?..kali ni nak tulis pasa camana nak ajar anak kiita guna otak kanan..sebab kalau anak kita mampu mengimbangi penggunaan otak kiri dan kanan..dia akan jadi genius..

oklah…pernah dengar Sichida Methods? … kelas yg di uruskan oleh jepun melatih anak-anak befikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ni lebih efektif sebenarmya dari otak sebelah kiri tetapi kena practise sikitlah penggunaannya. Kelas ni mahal, kalau kelas tadika cost nye lebih tinggi dari cost nak masuk universiti..boleh tengok website dia kat sini http://www.shichidamethod.com/

Ok..kalau tengok kat testi..ramai kata cara ni jadi..so..jom kita praktice kepada anak kita…

1. Bercakap sepenuh hati perkara positif ketika anak nak tidur..

Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap kat die sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit , dia budak pandai dsb. Sbb during tidur-tidur ayam ni otak kanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur dah, tapi kena buat seikhlas hati…kalau tengah marah ..tak jadi. kalau anak korang tu dah tidur , ramas-ramas jari atau tangan dia, macam picitlah supaya dia kembali berada dalam tidur2 ayam punya situation.

Continue reading

Ajar anak sejak kecil untuk membentuk peribadinya

perkembangan 2

Kalau ingin melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Lima tahun pertama usia si manja adalah tempoh yang terbaik untuk memulakan didikan asas kehidupan positif dalam dirinya.

Serapkan nilai-nilai positif kepada mereka agar ia menjadi satu kebiasaan buat dirinya. Dalam usaha membentuk keperibadian positif di kalangan anak-anak ini, para ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam sesebuah institusi kekeluargaan.

Ibu bapa atau individu yang lebih dewasa perlu menunjukkan contoh yang terbaik kepada kanak-kanak ini. Dalam usia muda sebegini mereka gemar memerhatikan sambil meniru apa juga sikap atau tingkah laku individu yang berada di sekelilingnya. Jika anda ingin si manja peka dengan adab tatasusila, mulakannya dari sekarang.

[[MORE]] Continue reading

Jom ajar Anak perkara Positif sejak Dari Kecil..

Kalau ingin melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Lima tahun pertama usia si manja adalah tempoh yang terbaik untuk memulakan didikan asas kehidupan positif dalam dirinya.

Serapkan nilai-nilai positif kepada mereka agar ia menjadi satu kebiasaan buat dirinya. Dalam usaha membentuk keperibadian positif di kalangan anak-anak ini, para ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam sesebuah institusi kekeluargaan. Continue reading

5 Tanda-tanda anak-anak Berpotensi GENIUS!

Assalamualaikum…sambil buat keje sambil berblog..yela..duk sengsorang dalam bilik nak bercakap ngan saper kalau staff atau orang kampung tak masuk berurusan..dengan blog ni la kita bercakap..eh..bercakap ker..menulis…dalam hati yang bercakap..hehehe..tajuk kat atas ni nak kenal pasti anak-anak genius…meh kita baca dan perhatikan anak-anak kita..ada potensi tak…:)
 Mula-mula kena perhatikan..adakah anak-anak anda menunjukkan sesuatu tingkahlaku atau tabiat yang luar biasa. Atau mungkin kemampuan logik dan akalnya menyamai kanak-kanak yang lebih dewasa? Kalau benar itu terjadi, anda patut berbangga kerana andalah orang pertama dalam hidupnya yang telah mengenalpasti potensi GENIUS dalam diri anak kecil itu. Jom kita tengok apa tanda-tanda yang jelas membuktikan GENIUS nya anak anda berbanding kanak-kanak biasa yang lain.
i) Beliau bercakap lebih awal
Jika dia jenis yang kurang berbual, tetapi dengan ucapan teliti dan perbendaharaan kata yang luas, sifat ingin tahu dan kefahaman yang luar biasa, dia mempunyai potensi. Tanda-tanda lain ialah dia berminat dengan huruf dan perkataan, mula menulis dari usia yang muda dan mempunyai imaginasi yang luas. Continue reading

Kerja Sekolah Safiya..Part 1

Asalamualaikum..nama jer kerja sekolah..sebenarnya keje nursery atau kerje taska safiya…

Sajer jer hantar Safiya awal ke nursery..seawal setahun dua bulan safiya dah dihantar ke nursery..sebab kat situ ramai kawan..safiya boleh belajar macam-macam..memang takut pada mulanya nak hantar ke nursery..yela macam-macam kes sekarang ni..yang terbaru..tu yang keluar kat berita tu..siap salotep punting kat mulut lagi..tak ada hati perut langsung…sebelum hantar ke nursery..banyak yang nak kena cek..samada nursery tu..

  • di bawah seliaan JKM
  • ada sijil kursus untuk buka nursery.
  • ada sijil kesihatan untuk penyediaan makanan
  • setiap kakitangan kena ada sijil kursus
  • hehe yang ni best..siap ada buku cek gigi lagi.

cuba teka gambar apa ni?hehehe

Continue reading