“Selagi Ada Daya”….AL FATIHAH KEPADA ARWAH AYAHKU TERSAYANG..

…SELAGI ADA DAYA…

…SELAGI ADA DAYA…

…SELAGI ADA DAYA…

arwah : kakak..tak kerja hari ni?

aku: MC

arwah: kenapa MC..baik cuti daripada MC..nanti rekod servis tak elok…

itu kalau aku MC tak gi kerja..kat bawah ni pulak kalau aku ambik cuti raya…

arwah:kenapa ambik cuti lagi?kan raya dah cuti 2 hari…kakak kan keje kelantan..

aku: saje nak rehat..tu yg cuti lebih sikit..malas nak drive gi keje..mesti jem..

arwah:rugi..sayang cuti…nanti boleh kumpul GCR..kita duk kelantan tak ambik cuti raya pun tak apa..bukan gi mana pun..

arwah memang tegas pasal keje..no wonder dia dua kali terima anugerah cemerlang..masa 2 minggu sebelum meninggal pun dia cakap kerani nak cadang nama dia penerima anugerah cemerlang…arwah memang tip top pasal keje…

arwah selalu tak sihat dua tiga minggu sebelum meninggal..aku selalu kata,ambilla MC atau cuti..rehat..dia kata tak apa..dia boleh gi kerja..malah..hari arwah meninggal pun, arwah pergi keje…padahal malam tu arwah tak boleh tidur..aku kerap bangun malam sebab menyusu si alya..kejap2 nampak arwah bangun..hairan pun ada..pukul 4 pagi arwah mandi…tanya arwah..kenapa mandi awal sangat?dia kata tak boleh tidur..lepas tu dengar ada orang sembahyang dan sayup sayup suara orang mengaji dari bilikku..ingat kan dah surau pasang keset ngaji sementara tunggu subuh..aku pun keluar ke ruang tamu mencari suara tu..tengok2..arwah tengah mengaji..masa tu orang lain masih lena tidur lagi…aku pun tersenyum..mungkin tak sedap badan kot..yela..sebelum tu kan arwah kata dia tak boleh tidur…aku pun terus masuk bilik..tertidur semula..bila bangun arwah dah pergi keje.hairan gak..selalu sebelum dia gi kerje..dia akan kejut cucu kesayangan dia..Safiya…tapi hari tu tak…biasanya tengah hari pun arwah akan telefon tanya mama nak beli lauk apa…tapi telefon senyap sunyi..mungkin arwah dah tahu nak beli apa kot..bisik hatiku..aku tak keje masa tu sebab aku masih lagi cuti bersalin…

“sreeettt..sreettt..sreett.”..

bunyi tapak kasut orang berjalan..masa tu tengah goreng ikan sebab arwah balik keje mesti nak makan nasi..sebab dua tiga hari sebelum tu dia selalu kata tak makan masa lunch ..tak selera..perut tak sedap..aku pun keluar ke ruang tamu..mama duk berbaring main ngan cucu..cari kipas nak pasang..takut arwah balik keje..panas..mesti nak kipas..aku tak tahu kenapa hari tu saya concern sangat pasal arwah…tengok-tengok arwah muncul depan pintu…betul tekaanku..bunyi tapak kasut tu adalah arwah..dari bunyi tu,dapat di agak arwah memang tak larat..yelah..rumah tingkat 2..naik tangga lak tu..aku ngan suami pun kadang-kadang tak larat nak turun naik…sebelum masuk pintu arwah panggil cucu kesayangan dia..

“Safiya..Safiya…”...arwah memangil safiya

ditangan..arwah membimbit lauk yang dibeli dipasar…aku kagum..walaupaun arwah sakit..arwah tak larat..arwah tetap ke pasar membeli lauk untuk kami sekeluarga makan..arwah kuatkan semangat menaiki motor pulang..arwah usaha memanjat tangga untuk sampai ke pintu rumah….

namun sampai di pintu rumah…arwah tak terus masuk rumah..sebaliknya bersandar di pintu..helmet tak sempat buka..arwah kata penat..

“bak rasa tak larat la kakak..bak rasa cam nak rebah…”

tak sempat sambung ayat..arwah terus jatuh kepala menghentak almari kasut dekat pintu…terus jatuh terbaring atas lantai..masa tu aku betul-betul depan arwah..tangan sedang menyambut lauk yang dihulurkannya..tergamam..terus sambut kepala arwah yang masih memakai helmet dikepala..mata arwah terus tertutup rapat tanpa bersuara…aku tak panik..tapi hati aku terus terdetik..masanya dah tiba…bak dah tak ada..aku panggil mama..mama terkesima..aku kejutkan adikku..dia meraung sekuat hati..masa tu hanya tinggal kami bertiga..aku terus panggil jiran..call adik beradikku..call suami minta datang terus ke rumah..bila suami sampai..

“innalillahh..sabar sayang..arwah dah tak ada…”

aku sedih..tapi kenapa air mataku tak mampu mengalir..mungkin kerana Allah S.W.T telah memberi aku peluang keemasan bersama-sama arwah sehingga di akhir nafasnya..akulah orang terakhir bersamanya..dan mungkin kerana dua hari sebelum arwah meninggal aku telah bermimpi arwah meninggal dan mama maklum atas hal itu…Allah S.W.T telah memberi isyarat awal kepada ku..mungkin secara kebetulan..tp bagiku..ia isyarat dan peluang keemasan yg jarang diperolehi oleh org lain..aku melihat dia mengaji sebelum subuh…melihat wajah yang sunggul….

arwah seorang yang sangat mementingkan hubungan kekeluargaan..dengan kawan..jiran..

arwah sanggup tak makan sebab nak beri anak-anak makan..

arwah sanggup tak beli baju sebab nak beli baju anak-anak..

arwah tak nak menyusahkan anak-anak kerana dia masih berdaya

arwah seorang yang tabah..sentiasa rendah diri…

arwah akan lakukan apa saja selagi ada daya..

“selagi ada daya” itu kata yang menjadi semangat untuk arwah ayah..dan kini menjadi penguat semangat untuk aku teruskan hidup untuk menghadapi dugaan duniawi sementara menunggu masa dijemputNYA..

suatu hari nanti masa aku pula akan tiba…setiap umat manusia akan mati..

“Ya Allah..Kau ampun kan dosaku..ampunkanlah dosa kedua orang tua ku..ampun kanlah dosa adik beradikku..ampunkanlah dosa saudara seislamku ya Allah..Ya Allah..kau berikanlah hidayah kepada kami yang masih hidup di atas muka bumi ini agar meninggalkan jauh apa yang dilarang oleh MU ya Allah..kau berikanlah sinar nur islam dan keimanan dalam diri kami ya Allah..sesungguhnya aku ini insan yang lemah ya Allah..kau berikanlah kesempatan untukku beribadat kepadaMU ya Allah selagi nyawa dikandung badan..agar bekalan ke akhirat..cukup Ya Allah….amin..amin ya rabbil alamin…”

AL FATIHAH

KEPADA ARWAH AYAH TERCINTA ALLAHYARHAM MUHAMAD BIN DOLAH

DARIPADA ANAKMU YANG AMAT MENYAYANGIMU…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s