otak kiri dan otak kanan?

salam..tajuk post ni membuat saya teringat masa kelas BEL 100 masa kat uitm dulu..ni la tajuk saya masa kena buat pengucapan awam in BI..mula2 rasa susah nak faham..tp bila banyak buat research masa tu..rasa tajuk ni amat menarik..dan kalau kita kaji dan tahu cara nak imbangi kedua-dua otak kiri dan kanan kita..kita akan jadi genius…ermm…okiess lets enjoy reading this post…

Perbezaan Fungsi Otak Kanan & Otak Kiri

Otak Kanan dan Otak Kiri

Gambar Ilustrasi Fungsi Otak Kanan & Otak Kiri

Perbedaan dua fungsi otak sebelah kiri dan kanan akan membentuk sifat, karakteristik dan kemampuan yang berbeza pada seseorang. Perbezaan teori fungsi otak kiri dan otak kanan ini telah popular sejak tahun 1960an, dari hasil penelitian Roger Sperry.

Otak besar atau cerebrum yang merupakan bagian terbesar dari otak manusia adalah bahagian yang memproses semua kegiatan intelektual, seperti kemampuan berfikir, penalaran, mengingat, membayangkan, serta merencanakan masa depan.

Otak besar dibahagi menjadi belahan kiri dan belahan kanan, atau yang lebih dikenali dengan Otak Kiri dan Otak Kanan. Masing-masing belahan mempunyai fungsi yang berbeda. Otak kiri berfungsi dalam hal-hal yang berhubungan dengan logika, rasional, kemampuan menulis dan membaca, serta merupakan pusat matematika. Beberapa pakar menyebutkan bahwa otak kiri merupakan pusat Intelligence Quotient (IQ).

Sementara itu otak kanan berfungsi dalam perkembangan Emotional Quotient (EQ). Misalnya sosialisasi, komunikasi, interaksi dengan manusia lain serta pengendalian emosi. Pada otak kanan ini pula terletak kemampuan intuitif, kemampuan merasakan, memadukan, dan ekspresi tubuh, seperti menyanyi, menari, melukis dan segala jenis kegiatan kreatif lainnya.

Belahan otak mana yang lebih baik? Keduanya baik. Setiap belahan otak punya fungsi masing-masing yang penting bagi kelangsungan hidup manusia. Akan tetapi, menurut penelitian, sebagian besar orang di dunia hidup dengan lebih mengandalkan otak kirinya. Hal ini disebabkan oleh pendidikan formal (sekolah dan kuliah) lebih banyak mengasah kemampuan otak kiri dan hanya sedikit mengembangkan otak kanan.

Orang yang dominan otak kirinya, pandai melakukan analisa dan proses pemikiran logis, namun kurang pandai dalam hubungan sosial. Mereka juga cenderung memiliki telinga kanan lebih tajam, kaki dan tangan kanannya juga lebih tajam daripada tangan dan kaki kirinya. Sedangkan orang yang dominan otak kanannya bisa jadi adalah orang yang pandai bergaul, namun mengalami kesulitan dalam belajar hal-hal yang teknis.

Ada banyak cara untuk mengetahui apakah seseorang dominan otak kanan atau dominan otak kiri. Misalnya dengan melihat perilaku sehari-hari, cara berpakaian, dengan mengisi kuisioner yang dirancang khusus atau dengan peralatan Electroencephalograph yang boleh mengenalpasti bahagian otak mana yang paling aktif.

Disekeliling kita mesti ada orang yang pandai dalam ilmu pengetahuan, tapi tidak pandai bergaul. Sebaliknya ada orang yang pandai bergaul, tapi kurang pandai di sekolahnya. Keadaan semacam ini disebabkan oleh ketidakseimbangan antara otak kanan dan otak kiri.

Idealnya, otak kiri dan otak kanan haruslah seimbang dan semuanya berfungsi secara optimal. Orang yang otak kanan dan otak kirinya seimbang, akan menjadi orang yang cerdas sekaligus pandai bergaul atau bersosialisasi.

Untuk mengoptimalkan dan menyeimbangkan fungsi kedua-dua belah otak, kita  boleh menggunakan teknologi Brainwave Entrainment atau yang dikenali dengan Terapi Gelombang Otak. Metode ini sangat mudah diikuti dengan hanya perlu mendengarkan musik instrumental yang dicipta khas untuk mengimbangi dan mengaktifkan kedua- dua belah otak kita.

FUNGSI OTAK KANAN DAN OTAK KIRI MANUSIA

Fungsi Otak Kanan; berfungsi dalam perkembangan emotional quotient (EQ). Misalnya sosialisasi, komunikasi, interaksi dengan manusia lain serta pengendalian emosi. Pada otak kanan ini pula terletak kemampuan intuitif, kemampuan merasakan, memadukan, dan ekspresi tubuh, seperti menyanyi, menari, dan melukis.

Sedangkan Fungsi otak kiri; berfungsi dalam hal-hal yang berhubungan dengan logika, rasio, kemampuan menulis dan membaca, serta merupakan pusat matematika. Bagian otak ini merupakan pengendali intelligence quotient (IQ). Daya ingat otak bagian ini juga bersifat jangka pendek.

Otak kanan atau kiri, mana yang lebih baik ?
Untuk yang satu ini sepertinya sangat susah untuk dijawab, mengingat otak kanan maupun otak kiri mempunyai fungsi yang berbeda. Akan tetapi, menurut para ahli, sebagian besar orang di dunia hidup dengan lebih mengandalkan otak kirinya.

Para pengguna otak kiri pada umumnya lebih kuat dalam matematika. Mereka juga cenderung memiliki telinga kanan lebih tajam, kaki dan tangan kanannya juga lebih tajam daripada tangan dan kaki kirinya. Demikian juga sebaliknya dengan pengguna otak kanan.

Ada cara mudah untuk mengetahui seseorang menggunakan sisi otak bagian mana yang lebih dominan yaitu dengan cara mengintip dari penampilan mejanya. Bila seseorang dominan menggunakan otak kanan, ciri meja kerjanya cenderung berantakan. Meski begitu dia mengetahui dengan pasti di mana letak barang-barang yang dicari serta apa yang saat itu sedang dikerjakan. Sebab, mereka yang lebih banyak menggunakan otak kanan, proses berpikirnya paralel, sedangkan pengguna otak kiri cara berpikirnya serial.

TEST YANG MENARIK UNTUK KENALPASTI ANDA PENGGUNA OTAK KIRI ATAU KANAN

1. SPINNING GIRL

Berikut ini ada sebuah test menarik yang diambil dari situs The Daily Telegraph, sebuah test untuk menguji otak mana yang sedang Anda gunakan. Cuba perhatikan gambar penari di bawah ini. Apakah Anda melihat penari tersebut berputar searah jarum jam? Ataukah malah sebaliknya?

Apabila Anda melihatnya berputar searah jarum jam, berarti Anda lebih banyak menggunakan otak kanan Anda, begitu juga sebaliknya. Nah setelah itu fokus dan cobalah merubah arah putaran untuk memberikan kesempatan kepada bagian lain otak Anda untuk bekerja.

2. FIND MAN IN THE COFFEE BEANS

test ni agak menarik…sebab ia memerlukan kita tajam penglihatan dan kepantasan mencari muka orang dalam beribu-ribu lemon coffee beans ni..

Doctors have concluded that, if you find the man in 3 seconds, then the Right half of your brain is better developed than most people.

If you find the man between 3 seconds and one minute, then your right Half of the brain is developed normally.

If you find the man between one minute and 3 minutes, then the right Half of your brain is functioning slowly and you need to Eat more protein.
If you have not found the man after 3 minutes, the right half of your Brain is a mess, and the only advice is to look for more of these types of exercises to make that part of the brain stronger. The man is really there. Keep looking!

menarik bukan???..rasanya banyak lagi artikel tentang otak kanan dan otak kiri..nanti andai terjumpa lagi test-test dan aktiviti yang mampu mengerakkan kedua-dua belah otak..akan saya update dalam blog saya…..

(psstt…tengok lama2 orang menari kat atas ni cam pening kan..mula-mula nampak cam menari ikut lawan arah jam..ini bermakna kita sedang menggunakan otak belah kiri….tp bila tgk kaki kat lantai tu nampak cam ikut arah jam..erm masa ni kita guna otak belah kanan kita..inilah buktinya otak kita sedang berfungsi kedua-dua belah dan seimbang… )

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s